Alleen water drinken als het warm is?

Alleen water drinken als het warm is?

Monique Janssen | 20 april 2018

Water is een uitstekende dorstlesser. Je kan het op smaak maken met allerlei fruit of zelfs groenten. Als je actief buiten bezig bent met (heel) warm weer, is het raadzaam ervoor te zorgen dat je je elektrolytenbalans op peil houdt. Je verliest met die hitte niet alleen veel vocht, maar ook mineralen. Het is daarom zaak niet alleen dat vocht aan te vullen, maar ook de zouten (natrium, kalium, calcium, magnesium).

Een drank kan hypotoon, isotoon of hypertoon zijn. Een hypotone drank bevat minder dan 4 gram koolhydraten, een isotone drank 4-8 en een hypertone meer dan 8 gram. Een isotone drank heeft dezelfde osmotische waarde als je eigen lichaamsvocht.

Water is een voorbeeld van een hypotone drank en wordt goed opgenomen, een isotone drank ook. Een hypertone drank is bijvoorbeeld vruchtensap of frisdrank. De hypertone drank is bij hitte en activiteiten waarbij je veel moet zweten het minst geschikt. Hij wordt niet goed opgenomen, blijft lang in je maag en onttrekt zelfs vocht aan het lichaam en kan voor maagklachten zorgen.

Als je een uurtje sport is alleen water voldoende. Het is goed als je ongeveer een uur van tevoren voldoende drinkt. Ben je (veel) langer in de weer dan is een isotone drank heel geschikt. Je vult namelijk zowel het vocht als de mineralen aan, wat bij water niet het geval is. Kies liever niet voor de hippe sportdrankjes, deze bevatten veel (kunstmatige) suikers, kleur- en smaakstoffen. Niet goed voor je, als je er veel van drinkt worden die suikers nog opgeslagen als vet ook! Energiedrankjes zijn overigens geen sportdrankjes, ze bevatten cafeïne.

Beter is je drankje zelf te maken. Dat kan heel gemakkelijk door water, fruitsap en wat zout de combineren. Als je uitgaat van 750 ml dan moet je de volgende verhoudingen aanhouden: een halve liter water, een kwart liter (vers) sap (citroen en sinaasappel zijn heel geschikt) en een halve theelepel Himalaya zout of Keltisch zeezout. Maak het op tijd klaar zodat alle vloeistoffen en het zout goed kunnen mengen. Deze drank is ook heel goed om na het sporten te herstellen.

Aangezien vers geperst sap vliesjes kan bevatten kan je het best een fles met een bredere opening nemen. Een plastic fles is met warm weer eigenlijk niet geschikt, zoals ik laatst al schreef in mijn artikel over plastic flesjes. RVS en het zuur van het sap gaan ook niet goed samen. Beter is een glazen fles.

Als je gewoon water drinkt, kan je je mineralen ook heel goed aanvullen door groenten of fruit te eten. Komkommer, tomaat, appel, aardbei, watermeloen zijn bijvoorbeeld heel geschikt.

Heb je hier vragen over of wil je een afspraak inplannen? Neem dan contact met mij op!

24/04/2018

Gezond worden?

Vraag gerust meer informatie op