CORONA EN WEERSTAND

CORONA EN WEERSTAND

1-4-2020 | Monique Janssen

(foto: qimono)

Deze dagen wordt er veel gesproken en geschreven over weerstand. Hoewel men enerzijds van mening is dat we geen extra ondersteuning voor ons lichaam nodig hebben, omdat we gezond eten, wordt anderzijds geconcludeerd dat we tekort komen in consumptie van groenten en fruit, onze bronnen van vitaminen, mineralen en vitale plantenstoffen. We kunnen daarom aannemen dat er bij velen sprake kan zijn van een niet optimale voedingsstatus.
Voeg daarbij het feit dat in een winterperiode de zonkracht hier aanmerkelijk minder is en we daarom minder vitamine D binnen krijgen, die ons immuunsysteem ondersteunt, velen een stressvol bestaan hebben met lange dagen (binnen) werken, weinig slapen en niet tot rust komen. Zaken die niet bepaald je immuunsysteem ondersteunen. Daarnaast nemen veel mensen antibiotica, maagzuurremmers en andere medicatie die weliswaar enerzijds ondersteunend zijn, maar ook een aanslag op je weerstand zijn.

Wat kan je nu het best doen voor je lichaam en je weerstand?

  1. Zeg NEE tegen suiker

Het eten van voedsel met bewerkte en toegevoegde suikers onderdrukt je immuunsysteem, waardoor je tot 5 uur na het eten ervan vatbaarder wordt.

  1. Eet voedzame, immuunversterkende voedingsmiddelen

Verse kruiden, gefermenteerde groenten, knoflook, citroen, groenten en bottenbouillon zijn essentieel om je darmen en cellen de voedingsstoffen te geven die ze nodig hebben om je immuunsysteem goed te laten werken. Probeer of het je lukt om wekelijks 30 verschillende soorten groenten en fruit te eten om je microbioom, dat voor groot deel verantwoordelijk is voor je weerstand, te optimaliseren. Ook algen, schaaldieren en vette vis zoals zalm zet je op je menu.

  1. Zorg voor voldoende slaap en verban stress

Studies tonen aan dat wanneer je gestrest bent of niet slaapt, je lichaam vatbaarder is voor ziekte, omdat je immuunsysteem onder druk is. Gebruik kalmerende essentiële oliën. Je kan ze heel goed inzetten voor ontspanning en slaap. Maak ze onderdeel van een ritueel.

Sta vaker stil bij de kleine fijne momenten. Probeer er positiviteit uit te putten.  Stress, angst en paniek doen het hormoon cortisol stijgen. in kleine hoeveelheden is het geweldig, omdat het ons lichaam helpt wakker en alert te zijn en het bevordert de genezing. Meer is echter niet beter. Te veel cortisol kan je immuunsysteem verlagen.

Doe elke dag ontspanningsoefeningen en of ademhalingsoefeningen.

  1. Verhoog je hydratatie

Voldoende water krijgen, moet altijd een prioriteit zijn, maar vooral als je probeert de ziekte op afstand te houden. Voldoende hydratatie helpt je lichaam om voedingsstoffen naar je cellen te laten circuleren en de afvalstoffen op te ruimen. Geef je hydratatie een boost door een druppel essentiële citroenolie toe te voegen voor wat antioxiderende kracht om je lever en immuniteit te ondersteunen.

  1. Blijf bewegen

Dit helpt je lymfestelsel afvalstoffen te laten wegvloeien en zorgt ervoor dat je bloed voedingsstoffen en zuurstof rondstuurt. Misschien is mijn nieuwe programma dat je thuis zelfstandig kan uitvoeren wel iets voor jou! Vooral bewegen in de buitenlucht en de natuur is erg zinvol. Houd uiteraard wel de voorgeschreven regels in acht.

  1. Neem supplementen

Wanneer je lichaam zichzelf verdedigt, verbruikt het sneller meer vitamines en voedingsstoffen, dus zorg ervoor dat je dit compenseert door te suppleren naast je gezonde voeding.

Wanneer je een multivitamine van hoge kwaliteit neemt, ben je al voorzien van een goede basis. Vitamine C, D en magnesium zal je extra moeten nemen. Houd je aan de aanbevolen dosering die vermeld staat op de verpakking van een voedingssupplement.

 Vitamines voor de weerstand

De Europese Voedselveiligheidsautoriteit EFSA heeft vastgesteld dat voor een aantal vitamines en mineralen wetenschappelijk is bewezen dat deze bijdragen aan een normale werking van je immuunsysteem.

Zij concluderen dat er een oorzakelijk verband is tussen de opname van deze vitamines en mineralen uit voeding en de werking van het immuunsysteem. Het betreft de volgende vitamines en mineralen:

  • Foliumzuur (vitamine B11)
  • IJzer, Koper, Selenium
  • Vitamine A
  • Vitamine B12
  • Vitamine B6
  • Vitamine C 
  • Vitamine D
  • Zink

Een multi (vitaminen, mineralen en aanvullende stoffen) kan in een extra behoefte aan deze stoffen voorzien en is daarmee een goede ondersteuning voor je weerstand.

 

(foto: Gellinger)

Hoge doseringen vitamine C bij Corona?

In de media wordt veel gedeeld over hoge doseringen vitamine C bij corona. Het klopt dat er steeds meer onderzoeken komen over het inzetten van hoge doseringen vitamine C in ziekenhuizen. Berichten met de eerste bevindingen over de rol van vitamine C bij Coronapatiënten op de intensive care zijn afkomstig uit China en de Verenigde Staten. Dit onderzoek staat nog in de kinderschoenen. Het wordt afgeraden om hoeveelheden boven een veilig niveau op eigen initiatief te gebruiken. Dit dient in een onderzoeksetting te gebeuren. Houd je aan de aanbevolen dosering die vermeld staat op de verpakking van een voedingssupplement. (met dank aan: CellCare)

03/04/2020

Gezond worden?

Vraag gerust meer informatie op

Cookie-instellingen aanpassen

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen.

Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.

  • Instellingen aanpassen
  • Alle cookies accepteren en verdergaan naar de site