Goede voornemens? Stel doelen!

Goede voornemens? Stel doelen!

Monique Janssen | 16 januari 2018 

Het nieuwe jaar is begonnen. Voor velen dé periode ergens de schouders onder te gaan zetten. Helaas blijft het vaak bij dat goede voornemen of haakt men na korte tijd al weer af. Hoe kan je er voor zorgen dat je daadwerkelijk gaat starten en je vol blijft houden?

Veranderen

Wanneer je goede voornemens maakt, hebben ze meestal te maken met veranderen. Nu is veranderen misschien wel het moeilijkste wat er is. Daarom is het noodzakelijk doelen te formuleren voor jezelf, want die zorgen ervoor dat je gemotiveerd blijft. Daarnaast geven doelen een richting. Het is zinvol je doel op te schrijven en zichtbaar op te plakken, zodat je er niet alleen aan herinnerd wordt, maar het ook houvast kan geven op dagen dat het moeilijk is het vol te houden. Ook is een volgend punt belangrijk: zorg ervoor dat het doel zowel uitdagend als haalbaar is. Vraag jezelf af: als ik mijn doel behaal, wat levert het me dan op? Wanneer je je doel bereikt hebt, geeft dat positieve energie.

Positief en smart

Naast het stellen van een doel is het belangrijk dat je bedenkt binnen welke termijn je je doel wil behalen. Het is zinvol een doel op lange als op korte termijn te formuleren, waarbij het doel op korte termijn de eerste stap is om het doel op langere termijn te kunnen bereiken. Zo kan je doel op korte termijn zijn: vandaag maak ik een afspraak met de vitaalcoach zodat ik over een jaar (het lange termijn doel) 20 kilo ben afgevallen en me weer vitaal en fit voel. Ook het formuleren van de middellange termijn is nodig:

Formuleer je doel positief. Bijvoorbeeld “ik ga gezonder eten” in plaats van “ik ga geen ongezonde dingen meer eten” en maak het zo concreet mogelijk. Hoe duidelijker het gestelde doel, hoe makkelijker het wordt dit te herkennen en te bereiken. Maak het SMART. Dat wil zeggen:

  • Specifiek: formuleer je doel zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk,
  • Meetbaar: welke vorm, hoe vaak,
  • Acceptabel: past het in je huidige leefsituatie,
  • Realistisch: kan ik het, kan ik het alleen, is het financieel haalbaar
  • Tijdslijn: wanneer begin ik, hoe ga ik het opbouwen.

Steun

Zorg er verder voor dat je je omgeving deelgenoot maakt van je plannen, steun van anderen kan namelijk best van pas komen. Maar laat het succes niet alleen van je omgeving afhangen, jijzelf zult de stappen moeten nemen en ze vol moeten houden. Gelukkig zijn er coaches die je op weg helpen en je ondersteunen met je plannen.

Plan B

Het is best mogelijk dat je af en toe in de fout gaat. Dat is helemaal niet erg en zelfs menselijk. Veranderen is het doorbreken van je oude gewoontes en die zijn er bij jou ook langzaam ingeslopen. Het kost gewoon tijd en moeite ze eruit te krijgen. Accepteer daarom dat dat nu eenmaal zo is en pak de draad de volgende dag dan weer op en kijk nog eens naar het door jouw geformuleerde doel dat je op die zichtbare plaats hebt gehangen. Waarom deed je dit ook al weer? Ga in ieder geval niet bij de pakken neer zitten! Veranderen is vallen en opstaan. Sta even stil bij je leermoment (want zo moet je je foutje zien). Was er een reden waarom je de fout in ging? Wanneer je dit soort momenten meeneemt in je formulering van je doel, kan je makkelijker met dergelijke tegenvallers omgaan, omdat je er al over nagedacht hebt.

Belangrijk is dat je een positieve houding blijft houden en je de lat bij het formuleren van je doel niet te hoog legt. Veranderen is het aanleren van nieuwe gewoontes en dat kan alleen stapje voor stapje.

Heel veel succes!

Monique Janssen

16/01/2018

Gezond worden?

Vraag gerust meer informatie op