Hoe krijg ik voldoende jodium binnen?

Hoe krijg ik voldoende jodium binnen?

Monique Janssen | 10 april 2018

Jodium is een belangrijke stof voor ons. Het is nodig voor de werking van de schildklier. Dit orgaan produceert schildklierhormonen die van belang zijn voor een goede groei, de hersenontwikkeling, de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de stofwisseling. Jodium wordt ook in relatie gebracht met het tegengaan van kanker, het ontgiften van fluor, broom, lood, aluminium en kwik en het verminderen van schade door radioactieve straling. Jodium ondersteunt het immuunsysteem en beschermt tegen abnormale groei van bacteriën in de maag.

Tekort

Jodium zit in het zout dat aan brood wordt toegevoegd. Hoewel we over het algemeen veel brood eten, hebben veel mensen toch tekenen van een jodiumtekort. Het is dan ook maar de vraag of brood de beste bron is van jodium. Het is in ieder geval niet een natuurlijke bron, daar ben ik altijd voor, want jodium is via het zout toegevoegd.

Hoe kan een tekort ontstaan? De consumptie van te veel plantaardige olie die omega 6 vetzuren bevat, blootstelling aan fluoride, chloride en bromide. Het gebruik van bepaalde medicatie kan zorgen voor een verhoogde uitscheiding van jodium. Ook een tekort aan vitamine A, B6, selenium en magnesium kan een jodiumtekort veroorzaken als ook het eten van te weinig jodiumrijke voeding.

Hoeveel nodig?

Volwassenen hebben 150 microgram per dag nodig. Zwangeren 175 en zogenden 200 microgram. Voor kinderen varieert de inname van 50 tot 120 microgram afhankelijk van de leeftijd. De bovengrens is vastgesteld op 600 microgram per dag voor volwassenen en 200-500 microgram voor kinderen, afhankelijk van de leeftijd.

Welke voeding?

Gejodeerd zout is een goede bron, maar het is niet gezond veel zout te eten. Wat een goede optie is, is het eten van (witte) vis, schaal- en schelpdieren en zeegroenten als zeewieren en zeekraal. Vis en schaal- en schelpdieren, kunnen als nadeel hebben dat ze verontreinigd zijn met zware metalen. Het is raadzaam ze daarom niet meer dan 2 keer per week te eten. Bij zeegroenten is dit in veel mindere mate het geval, wat maakt dat deze een erg goede bron zijn van jodium. Bovendien heb je er niet heel veel van nodig om een behoorlijke portie binnen te krijgen. Verder bevatten eieren, zuivelproducten en groenten ook jodium.

Zo zie je dat je veel verschillende jodiumbronnen hebt. Het is raadzaam hier veel in te variëren aangezien elke voedingsbron ook andere nuttige nutriënten bevat. Neem bij twijfel over een jodiumtekort contact op met een arts of therapeut en ga niet zelf experimenteren met supplementen.

10/04/2018

Gezond worden?

Vraag gerust meer informatie op

Cookie-instellingen aanpassen

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen.

Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.

  • Instellingen aanpassen
  • Alle cookies accepteren en verdergaan naar de site