Waarom je komkommer zou moeten eten

Waarom je komkommer zou moeten eten

Monique Janssen | 19 april 2018

Als het warm weer is, wil je vast wel wat verkoeling. Dan is water met een paar schijfjes komkommer en eventueel een schijfje citroen erg lekker. Maar komkommer heeft meer voordelen:

  • Hij bestaat 95% uit water waardoor je met het eten van deze groente meteen vocht binnenkrijgt. Dit tevens gunstig voor het afvoeren van afvalstoffen.
  • Een schijfje op een geïrriteerde of verbrande huid is verkoelend en verzorgend.
  • 100 gram is genoeg voor 20% van de ADH vitamine K. Verder bevat deze groente vitamine C en B, molybdeen, kalium, mangaan, magnesium, calcium en fosfor. Ook zit er het aminozuur tryptofaan in.
  • Daarnaast is de hij een bron van fytonutriënten: ontstekingsremmende flavonoïden, lignanen die eveneens ontstekingsremmend zijn en de kans op hart- en vaatziekten en oestrogeen gerelateerde kankers verkleinen en triterpenen die de celdood van kankercellen bevorderen.
  • Hij bevat naast water ook vezels en dat is weer gunstig voor je darmen.
  • De groente is goed in te zetten als je wil afvallen, je krijgt namelijk wel het vocht en de nutriënten, maar geen onnodige calorieën.
  • Hij kan bijdragen aan het verlagen van de zuurgraad van je lichaam, wat weer zorgt voor minder ontstekingen en een beter leptineniveau (hormoon dat je verzadigingsgevoel reguleert).
  • Door de vitamine K, calcium en magnesium is komkommer niet alleen goed voor je botten, maar ook voor je bloedvaten.
  • Hij is verder heel veelzijdig te gebruiken in gerechten: schijfjes met hummus of kaas, in een smoothie of salade om maar een paar voorbeelden te noemen, in schijfjes, blokjes, repen, staafjes, sliertjes.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact met mij op. 

19/04/2018

Gezond worden?

Vraag gerust meer informatie op