Wandelen: 14 gezondheidsvoordelen

Wandelen: 14 gezondheidsvoordelen

Monique Janssen, 3 januari 2018

Misschien was het laat voor jou, of vroeg, het is maar hoe je het bekijkt, maar voor de meesten wordt het bij het vieren van Oud en nieuw gezellig laat en sta je de dag erna ook laat op. Wat ik altijd fijn vind om te doen is op Nieuwjaarsdag een lekkere wandeling maken.

Velen maken in het nieuwe jaar goede voornemens en wellicht is jouw voornemen meer te gaan bewegen. Hieronder 14 voordelen waarom je zou moeten gaan wandelen.

  1. Voor iedereen

Wandelen is een laagdrempelige activiteit: weinig belastend, goedkoop, het kan overal en vergt weinig voorbereiding. Je hoeft niet veel te investeren qua kleding of schoeisel. Daarnaast kan je al starten zodra je de deur achter je dicht trekt. In een rustig tempo en met een paar comfortabele schoenen en sokken aan je voeten is de kans op wandelblessures uitermate klein. Dat komt omdat wandelen een natuurlijke beweging is en je gewrichten minimaal belast. Er vindt ook geen schoksgewijze belasting plaats, zoals bij sporten waarbij je moet rennen of springen. Kies je voor intensievere wandelvormen (hoger tempo, langere afstanden, specifieke trainingen) dan is het wel belangrijk om een warming-up en een cooling-down te doen en verantwoord op te bouwen.

  1. Afvallen

Is naast bewegen ook afvallen een goed voornemen van je? Wandelen is dan een goed begin, want door dagelijks een half uur flink door te lopen, verbrandt je calorieën. Met een uurtje wandelen zijn er dat al gauw 240. Wandelen activeert je lichaam en brengt het je stofwisseling op gang. Toch zal je naar wandelen ook aandacht moeten besteden aan je eetgewoonten om nog meer resultaat te merken.

  1. Hart en bloedvaten

Veel zitten, en dat doen we helaas in toenemende mate, is niet goed voor de bloedcirculatie. Door elke uur even op te staan en kort rond te lopen op je werkplek breng je die circulatie weer op gang en verbeter je de conditie van je bloedvaten. Dagelijks een half uur wandelen verlaagt bovendien je bloeddruk, heeft een gunstig effect op je cholesterolprofiel en verbetert de conditie van hart. Zo daalt het risico op hartproblemen.

  1. Creativiteit

Door te bewegen wordt je creativiteit tijdens en na het wandelen bijna twee keer zo veel verhoogt dan wanneer je zit.

  1. Minder stress

Wandelen verlaagt je geestelijke stress, angst en depressieve gevoelens. Wandelen in de natuur heeft zelfs een nog sterker effect. Het wandelen ontspant en door te bewegen maakt je serotonine aan, ook wel gelukshormoon genoemd. Wandelen verhoogt de rustgevende neurotransmitter GABA. Wandelen is ook goed voor de biologische klok, waardoor in- en doorslapen beter lukken. Ook de kwaliteit van de slaap verbetert.

  1. Meer zuurstof

Zuurstof is van levensbelang voor het goed functioneren van je lichaamscellen. Door te bewegen ga je dieper ademen en breng je meer zuurstof in je longen waardoor er meer zuurstof naar je cellen kan worden getransporteerd en deze beter kunnen functioneren. Je verhoogt je energieniveau en bent daardoor ook minder vermoeid.

  1. Immuunsysteem

Door een dagelijkse wandeling neemt het aantal afweercellen toe. Hierdoor wordt je weerbaarder tegen infecties en wordt je minder ziek. Wordt je toch ziek, dan zal je sneller herstellen. Hoe meer verschillende spiergroepen je gebruikt hoe beter, dus beweeg tijdens het lopen ook je armen.

  1. Verlagen bloedsuikerspiegel

Dagelijks een wandelingetje van 15 minuten na het eten maken, zorgt ervoor dat je 24 uur lang een betere bloedsuikerspiegel hebt je hiermee het risico op diabetes type 2 verlaagt.

  1. Verlaagt risico op (bepaalde vormen van) kanker

Wandelen zou de overlevingskansen van mensen met darmkanker vergroten als zij elke dag minimaal een uur wandelen. Daarnaast zou wandelen de kans op borst- en baarmoederkanker verkleinen. Volgens onderzoek verandert lichamelijke beweging de manier waarop het lichaam het hormoon oestrogeen afbreekt tot goedaardige of kwaadaardige bijproducten. Het vermindert ook vetweefsel in het lichaam van vrouwen, wat oestrogeen afscheidt. Veel van de genoemde gezondheidseffecten treden pas op als je langere tijd elke dag blijft wandelen.

  1. Betere conditie

Heb je nog geen goede conditie? Begin dan eerst met een stuk van bijvoorbeeld een kwartier tot twintig minuten, drie keer per week en breid dit de tweede week uit naar een half uur. Uiteindelijk kun je het opbouwen naar vier of vijf keer per week en/of langere stukken wandelen. Met wandelen vergroot je het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen. Je algehele conditie en uithoudingsvermogen gaat er al binnen een week op vooruit. Loop rechtop en ontspannen, in een tempo dat gemakkelijk vol te houden is. Maak de passen niet te groot, wikkel je voeten goed af en laat je armen soepel mee bewegen.

  1. Verstekt botten en spieren

Regelmatig wandelen heeft een positief effect op het kraakbeen en de botten. Als je weinig beweegt wordt kraakbeen dunner, waardoor je last kunt krijgen van je gewrichten. Wandelen helpt het kraakbeen op te bouwen en daardoor soepeler te bewegen. Met regelmatig wandelen belast je je botten waardoor deze sterker worden en bouw je nieuw botmassa op. Voor vrouwen in en na de overgang is dit dus zeker aan te bevelen. Wandelen verstevigt ook de spieren, vooral van het onderlichaam.

  1. Vitamine D

Door in de buitenlucht te zijn, maak je vitamine D aan.

  1. Geheugen

Bij mensen die hun hele leven lichamelijk (en geestelijk) actief blijven, vermindert de kans op de ziekte van Alzheimer met 20 tot 50 procent, omdat het je hersenactiviteit stimuleert en de aanmaak van nieuwe hersencellen en de verbinding tussen hersendelen. Ook voor wie al dementerende is, is wandelen gezond. Wandelaars zijn opgewekter en hun geheugen functioneert beter.

  1. Contacten

Wandelen kun je prima in je eentje, maar het is ook ontzettend leuk en gezellig om het samen met anderen te doen. Tijdens een dagje uit met het hele gezin, om weer eens helemaal bij te praten met een vriend of vriendin of om hele nieuwe mensen te leren kennen. Dat laatste gebeurt zeker als je meedoet aan een georganiseerd wandelevenement of als je je aansluit bij een wandelvereniging of aparte wandelgroep. Wandelmaatjes zorgen niet alleen voor veel gezelligheid en plezier, maar vormen ook een goede stok achter de deur om regelmatig wandelen vol te houden.

Bonus: 6 extra wandeltips

  • Dagelijks 30 minuten wandelen geeft een optimaal resultaat,
  • Door het tempo af en toe wat op te voeren, stimuleer je longen en bloedvaten extra,
  • Wanneer je voor het wandelen een glas water drinkt kan je lichaam beter ontgiften,
  • Blijf, als je in de natuur bent, op de paden om tekenbeten te voorkomen,
  • Wandel in de lunchpauze, al dan niet samen met collega’s,
  • Draag makkelijk zittende kleding en geen sieraden,
  • Een stappenteller kan handig zijn om doelen te stellen en te behalen.

 

16/01/2018

Gezond worden?

Vraag gerust meer informatie op